Friday, June 17, 2011

:: My Red Velvet Cake =p ::



Ingat lagi cupcake yang aku buat untuk En Hubby aritu?? Well sebenar nyer cuppies tu adalah sebahagian adunan dari kek red velvet nih... Saje je aku buat 2 cupcake tu... Rasa macam tengah berchenta je bile sharing makan cuppies tu.. Awuhhh =p

:: Please ignore the comotness of my topping ::
*Ayah aku cakap, aku xder seni... Ngahahah

:: Nyum.. nyum.. ::
*pandangan blkg

:: Nom.. nom. nom. ::
*pandangan depan

Macam-macam dugaan time nak buat kek nihh...

#1. Hampir terlupa nak masukkan cuka + sodium bikarbonat. Time tu aku dah masukkan adunan dalam loyang & tinggal nak bakar je.. *Nasib baik aku tgk resepi and baru realize aku terskip part tu...

#2. Sangat scary tengok colouring kek nie... Banyak pakai pewarna merah tu... Kalu mak aku nampak berapa banyak sudu yang aku letak, confirm die tak makan kek aku nih.. *she's very particular bab2 coloring..

:: See, korang takut tak tgk kaler die?? ::

#3. Waktu nak bakar, aku pakai loyang yang loose kat tapak.. Skali bile dah masukkan dalam oven, tibe2 adunan aku menitis-nitis keluar dari loyang tu... *Ampehhh.. Nasib baik aku perasan, so cepat2 tukar ke loyang yang biasa je...

#4. Pikir banyak kali gak nak buat kek nie sebab bahan-bahan die mahal okeh.. Mascarpone cheese je dah RM18.90.. Tu belum campur lagi whipping cream RM15.20, buttermilk RM9.90 and philadelphia cheese RM6.90... So you do the math.. Tu belum masuk lagi dgn butter, tepung, telur & etc etc... No wonder la kalu sebijik kek tu orang jual RM70++... *nasib baik la kek aku nie menjadi.. Kalu tak mau meroyan aku.. hahaha
:: Nie la mascarpone yang aku guna ::
*korang leh dapatkan mascarpone nie kat kedai yg jual brg2 kek

#5. And yang paling kelakar skali, cake nie was supposed to be a suprise birthday cake for him.. konon2 malam tu aku nak celebrate kat rumah parents aku.. Punya la aku usaha amik cuti hari tu.. So lepas Abi pergi kerja, aku pun pergi la beli bahan2 kek nie.. Sampai je kat rumah, baru nak susun barang dalam fridge, skali Abi call tanyer aku nak masak ape tgh hari tu.. I was like, "Alaaaaaa nape kena makan kat umah"... Aku tak sempat nak buat ape2 pun lagi.. Last2 aku terpaksa pasrah yang memang tak leh buat surprise... So aku pun masak je la kek tu depan die.. *Waaaaaaa nyampahhh.....

Anyway, korang leh tengok resepi die kat SINI. Maleh nak taip panjang2.. Hehehehe...

Sepatutnya, aku patut letak topping cheese tu kat tengah2 kek nie. Tapi sebab aku tak berani nak belah dua kek nie, so aku buat je topping atas kek tu tebal2... Tu pun cream cheese tu still berbaki lagi dalam fridge aku... Kalu letak banyak2 kang takut muak pulak kn.. *hmm cream cheese tu kalu makan ngan roti pon sodap nihh... ngahahha...

*Buat adik ku Ya & Zack, baik korang balik rumah cepat sebab kek ni tinggal banyak nie jer.. Miahahahha...

Last but not least...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Here's my red riding hood =p..

:: Aduyaiiii, besttt nyer kalu mummy le geget pipi ko Sofia. =p ::

15 comments:

~n0rliza 0thman~ said...

wowwiii... red velvet sehh.. tahniah tahniah! dah melangkah ke bidang baking =D

hmm.. memang banyak giler pewarna merah die. aku pun seram nak makan hehe.. ko nye cheese topping tu amatle banyak wehh.. pasni kene jogging keliling ok padang hehe...

Iryani Noor said...

Liza;
wahahahha agreed beb.. memang kena lari 2-3 round padang mcm nihhh.... tp bile makan topping tu mmg xleh berhenti la.. aku ni mmg hantu cheese.. hehehhehe... *very dangerous...

*ala aii budak baru belajar.. pasni teringin gak nak buat roti mcm ko ngan ashra buat... kena beli BM gak nihh tp nk tunggu tesco ada sale.. hehehhe....

lia said...

atleast menjadi gak buat... dari x de langsung kan ;p

InaAchik said...

uyyyoooo kak...
mmg tabik la skill baking akak.
nak nuntut pun gerun!

nurhareza said...

la, org baru je order red velvet cake ni kat satu org kat putrajaya.. order online jek.. mmg mahal, RM80/kg.. bila minta nak half kg je, mmg tak leh.. dia jual 1 kg, tp kalo nak buat 2 picse (memasing half kg) yg tu boleh, so total mmg RM80.. bukan sal rega nye, sal banyak sgt, nti tak terhabis makan (takut gumuk bebenarnya).. act ni cake for celebrate fathers day ngn hubby, mula nak suprise, tapi dah dia yg bayarkan, tak jadi la suprise nye kan.. (aii mmg failed bab2 bayo online, dah la CDM CIMB tak dak kat putrajaya.. plg dekat kat cyber)..
neway, congratulation.. tak sabarnye nak rs red velvet cake tu ;)

Iryani Noor said...

Lia:
hehehe.. walaupon bnyk pancarobanya alhamdulillah jadi gak kek ni... =p.. tp kena practice lagi part topping tu.. hehehe..


**********************************************

Ina:
wahahah lawak la na... gerun tang mana nyer.. akak pon bdk baru blaja gak nih... meh arr kite blajar sama2... baru sonok =p

Iryani Noor said...

Reza;
uiiiii skrg dah 80 hengget ekk... adehh mahal tu, tp xpe la, nk celebtare ngan org tersayang kn skali skala kuar duit.. hehehe... bwk p picnic la reza.. mesti best..

eheheh senang la bayo pakai online nie.. bak kate org 'hujung jari jer'.. hahaha.. tp agak bahaya bile dh addicted beli brg online.. mmg cpt le kering duit dlm bank tu =p...

ashra said...

bes giler...
wahh....red velvet!..
si sofis pun da macam red velvet aku tgk.hehe....

bertudung merah.
Congrats!..pasni kita sesama eh...baking membaking...

NurShahFamily said...

yani dh jadi chef baking lak ye hehehehe...
pas ni akak order ngan yani je la.... akak mmg tak pandai buat kek tak de seni hahahahaha

irmafittaputri said...

kan..kan...bhn mentah mahal...sian peniaga kek..ssh nak letak rege...kang org kata mahal..bak mai sini sepotong

Iryani Noor said...

Ashra:
beb jom pegi class deco... kalu ada geng cam sonok sikit.. hehehe...

*farid ckp bln nie bil letrik die naik la sbb oven bnyk pakai letrik.. hahaha =p..


********************************************

K.Nur:
haha yani nie pon xde seni kak.. takat buat nyer ok lagi, tp part deco mmg fail.. tgk keras... heheheh....

*********************************************

Irma:
betul la.. brg2 die mmg mahal... tawakal je time buat aritu.. takut gak kalu bantat... hehehe

ashra said...

bes idea ko tu.aku serius tringin nk g kelas deco.liza pun ckp,die buat kek pun g kelas.memang nk pandai mcm die,kena rajin buat.tak jadi buang.keke.die cite la..

tp tu la.kalu ada plan,make sure sabtu ahad.aku ni x sape jaga kn ica

Iryani Noor said...

Ashra:
kite blajo ngan liza nak?? hehehhe....

Liza:
sudi tak jd sifoo kitorg??

Diyanazman said...

wahhh pandainya baking! merah mah ngah! mesti sedap... hehehe... dah lama melawat blog ni.. sofia dan besar tul dah! :)

kak ijan said...

mak datukkk...mahalnye barang2 kek tu! cemana den nk buat kek nanti balik neh. silap haribulan beli lagi murah.hehehe.... bab coloring tu, memang ngeri Yani... kena curah2 baru kaler jadi cantik kan.