Thursday, March 17, 2011

:: Nasi Hujan panas =p ::

Semalam terlebih rajin. Balik kerja terus masuk dapur, siapkan bahan2 untuk buat nasi hujan panas. Nape nama die macm tu ekk?? Kenapa bukan nasi pelangi?? Ntah mana la akak tau =p..



Bahan-Bahan (utk 2org makan):
1.5 cup Beras mathi
1.5 cup air
1 sudu minyak sapi
1 sudu buttecup
½ sudu teh pewarna hijau, merah& kuning
gajus & kismis (optional)

Bahan A:
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
sedikit halia
sedikit kulit kayu manis
beberapa kuntum bunga cengkeh,bunga lawang & buah pelaga.

Cara:
Tumiskan bahan A dgn minyak sapi. Apabila naik baunya, masukkan air. Letakkan sedikit garam. Setelah mendidih, masukkan beras, buah gajus & kismis. Masak hingga kering & masukkan pewarna. Ala renjis2 je pewarna tu =p.

Tips:
Untuk nasi sedikit kuning, rendamkan beras selama 30min dengan kunyit sebelum dibilas dengan air.

*aku suka tengok colournya yg vibrant tu..

Side dish:

:: Kurma ayam ::
*selalunya nasi nie dimakan dengan ayam masak merah tp aku saja tukar menu =p

:: Bendi goren ::
*teringin plak nk makan bandi.. sebenar nyer malas nk buat acar =p

7 comments:

irmafittaputri said...

terkecur hamba...yanie..nak titik pewarna tu camne skil nye...dpt titik yg atas je la ek..

Iryani Noor said...

Irma:
ko titik ikut suke je... biar kn dlm 10min, pastu baru gaul smer skali.. wallahhhh... dpt la mcm dlm gambo tu..

Nurul Aini said...

sedapnya..

MamaShiLa said...

yani!!!
kalau kat sini panggil nasi minyak kot..cam sama je resepi dia cuma kuah kurma tu taruk bawang goreng banyak2..uuu..marbeles!

nama dia nasi hujan panas mungkin sebab lepas hujan panas pelangi pon keluar..jadi warna warni dan menyelerakan utk dimamam...

irma.ha ah buat cam yani buat tu...main taram je la..asal ade kaler..hehe..

sabtu ni nak wat nasi minyak & nak buat satu entry gak la...hehe...berangan!!

Iryani Noor said...

Aini:
heheheh tq..

Shila:
owhh nasi minyak ekk... lain tmpt lain nama die...

eheheh time mkn nasi nie, taruk bawang goreng atas nasi tu.. kalu letak dlm kurma nnt bwg tu xrangup... =p..

wah nk msk ujung minggu ni?? ape lg, harus up dlm blog tau =p

ashra said...

wah2.....member aku sorang ni.hujan panas berpelangi da die.nyummy..akan ku try resepi ko ni.
aku pun da kering idea gak ni nak masak.hehe.

nanti kalu ala2 confuse aku call ko eh.next week la kot aku try wat.

Yaya said...

ok beb hujung minggu ni aku dtg bertandang la k. aku nak masakan ko yg tertunggak dulu..hehehe...bila nak sampai rumah ko ni ek! tunggu org bawak la...*hint kat ashra* ;-p