Tuesday, June 8, 2010

:: Yay Dah Dapat Babysitter ::


Alhamdulillah, pencarian babysitter untuk Sofia dah berakhir. Actually sebelum aku bersalin, aku dah book satu akak nie tru member mak aku tapi bile pegi rumah die last week, die cakap die baru je amik anak org lain sebab die kate kitorg tak comfirmkan dengan die betul2. What?? Are you serious??? Aku dah book 4 bulan lepas tau and dengan berbekalkan satu minggu je lagi sebelum naik keje mana aku nak cari babysitter baru?? So semalam letih la aku ngan mama ke hulu ke hilir pegi semua rumah calon2 babysitter untuk Sofia.

1st house
Area Taman permata which is 10mins drive dari rumah. Mak cik tu dah jaga 2 budak ( 8month & 1.5yrs). Quite friendly tapi rumah agak berbau sebab die cakap die ada a few cats. So i'm guessing bau hancing tu datang dari cats shii-shii.. Then bile tanyer berapa sebulan, guess what she said....... RM500... Perghhh gile mahal. Aku tengok mak aku dah panas punggung dah tapi sebab aku wat muke bodoh + control ayu (pada hal dalam hati dah menyumpah2 dah), die pon diam je. After 30min interviewing her, kitorg mintak diri. Dalam kete memang berbakul2 la kena kutuk. Terus reject and mak aku try tanya2 member yang lain.

2nd House
Area umah mak aku je, Jalan J3. Rumah sangat bersih, malangnya die dah jaga 4 budak and this coming July akan bertambah sorg lagi. Mak cik tu pon takut die tak menang tangan kalu amik Sofia. So terpaksa la reject.

3rd House
Area umah mak aku lagi, Jalan J14 pulak. Akak nie jaga sorang budak je tapi die tak berani nak amik Sofia as budak yang die jaga tu tengah lasak sampai die penat jaga budak tu. Hehehe, so reject lagi

Bile balik rumah mama still tak putus asa. Die call sorang lagi member, classmate Bahasa Arab, Mak Cik Siti and alhamdulillah, she agreed to babysit Sofia dengan harga RM250 =p (separuh beb dari mak cik yg 1st tu.. and aku rasa mana2 tempat pon price babysitter memang macam tu kan). Alhamdulillah, lega rasa nyer. So Khamis nie aku akan start hantar Sofia as a probation period, tapi kalu ikut testimonial member2 mama yang lain die memang penyayang dengan budak2. Furthermore, die akan jaga Sofia sorang jer. Yayyyy.. So aku tak der la risau sangat coz she'll be monitored closely by her =p. Alhamdulillah...


11 comments:

alyyani said...

ALHAMDULILLAH. MESTI ADA YANG AKAN BABYSIT SOFIA PUNYE. CEPAT DGN LAMBAT JE JUMPA. DPT JAGA SOFIA SORG MMG BEST. TAK LAH TERDEDAH DGN MACAM2 VIRUS.

RM500? SERIOUS? GILA MELAMPAU.

MMG RATE BABY RM250 JE TAU. SUKA2 JE.

Nurshahfamily said...

mmg penting cari org yg betul tuk jaga ank kite hehehe... so keje tak susah hati.... org pangkat tinggi mesti la tak nak duk umah hikhikhik...
akak lak shah tak percaya org jaga ank dia... keje pun gaji kecik baik duk umah hahahaha... bonus setiap minggu...
ape pun selamat habis pantang...

Aini Nashrah said...

alhamdulillah..1st day naik keje yani akan sedey sngt..be strong k!! sofia ..be gud girl bila mama naik keje nnti..

ashra said...

owhh..susah gak ye nk cr babysitter yang ok. nasib baik ko n mak ko gi interview org2 tu.
aku pun tak berkenan yang ramai jaga anak org,or umah berbau/tak bersih.

bagusla sofea dapat org yang jaga die sorang je. at least tak la bekejar org tu nak layan sofea nti.
bukan senang nak jaga baby ni,esp yang bukan anak sendiri.
sgt la menguji kesabaran.

harap org tu and sofea serasi..hehe.da nak masuk keje ko ek..bowing la akuuuu....

mamamarissa said...

iryani ~ u kira ok, ada seminggu lg...mcm i hari tue, sehari sebelum masuk office ok...panik tak panik tak??? kalo i tau, mmg panik...that's y hubby tak bg tau...dia dok ikhtihar sendiri...at last, dpt gak sorang kakak nie (recommended by his fren)...dia mmg ok sgt2...alhamdulillah, i pun tak risau nak tinggal si bam2 & i boleh keje dgn aman...so, motif kat situ...mmg ada rahmat sebalik semua tue :)

p/s : rasa nak gi ucap thanks pada kakak yg cancel last minute nak jaga bam2 tue :D

Em's Family said...

janji dekat ngan mak ko, senang mak ko nak tengok tengok kan.. kire rezeki untuk ko jugak, at least orang ni dia jage sorang jer.. yang tak jadi tu, ntah ntah berape lagi dia nak amik

~n0rliza 0thman~ said...

hamboi..500 hengget?? hebat sangat ke makcik tu jaga baby?? =D

biase org melayu ni rate 250 je utk baby. kalau org cina 700++-800++ utk bbsitter/nursery.. lagi haruu hehe

syukur dpt jumpa.. doa yg terbaik aje.. kene tolak ansur jugak ye..

ninieZUERYANNIE said...

yani, 500 sbb caj aromaterapi kat umah die la tuh.. adohh, nih mmg kes nka cekik org.. nasib baik jumpe dh babysitter utk sofia..

Iryani Noor said...

Alyya:
alhamdulillah.. rezeki Sofia =p.. mak cik tu pon nampak penyayang.. hehehe..
kn kn.. melampau kan RM500... nyampah betul..

K.Nur:
tu la.. sbb sekrg nie dgr mcm2 kes, tu yg kena hati2 nk pilih pengasuh..
hehe xder makna nyer pangkat beso kak.. yani nie mkn gaji je.. lain la akak, ada business sndri... hehehe =p..

Aini:
heheh.. nie pon dh start terasa sedih.. sonok bile tgk die sengih2 kt kite.. rasa syg nk tinggal...

Iryani Noor said...

Ash:
aku pon harap2 sgt sofia ngan mak cik tu serasi.. ye la nk cari org yg betul2 nk layan kerenah anak nie bkn nyer senang unless org tu betul2 syg budak kn.. risau sgt... tp alhamdulillah, arinie 1t day aku hantar umah die, and sofia nampak ok ngan mak cik tu.. hehhe =p..

Mama Marissa:
owh lg sehari nk naik keje baru kakak tu cancel??? ape la derang nie kan.. kalu tak boleh jaga bitau la awal2... nasib baik ur husband dpt gak cari pengasuh baru... kalu tak terpaksa la amik EL...
xpe mebe la ada rahmat kenapa kakak yg 1st tu xjadi amik Marissa.. at lesat yg baru nie ok kan... hati pon tenang je bile tau anak kite kt tangan org yg baik2 =p..

Iryani Noor said...

Miera:
ya betul... 5min drive je dr umah mak aku.. ehehehe... senang sikit, kalu aper2 mak aku leh tlg jenguk2 kn... he he..

Liza:
ntah la beb.. tak tau hebat camner die jage budak.. terkejut aku bile die mintak rm500 tu... hisyhh tak masuk akal betul... sbb selalu nyer mmg aku dgr rate baby around rm200-rm250... insya-Allah,betul la, kite kena tolak ansur ngan pengasuh anak2 ni.. so die pon senang hati jaga anak kite =p..

Ninie:
hahaha betul tu.. bkn la nk kutuk pasal umah die, tp serious berbau hancing.. aku pon bela kucing gak, tp xder la bau sampai mcm tu.. hisyhhh... hahaha =p