Thursday, May 20, 2010

:: New Hijab Wearing (syrian style hijab) ::


Sekadar ingin berkongsi ilmu. Copied this from facebook.

:: Gambar sekadar hiasan ::

It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all.I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC. (recently me n my mom pon interested in wearing hijab style with high bun.. mama siap cari lagi rambut palsu tapi bile dah jumper tiba-tiba tak jadi beli.. ada sebab rupa nya kenapa Allah gerakkan hati mama macam tu. Alhamdulillah)

I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab. However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.

Being curious, I googled about this sanggul arab issue and found the hadith related:

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah belajar.I am one of them. Bila nak buat benda jahat, laju je.

Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However,at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy.


7 comments:

ashra said...

tu la..cantikkan pakai style gni. tapi muka aku tak cun pun kalu gaya ni.keke.

tapi,tak sangka plak..ttg kebenaran disebaliknye. baik dilupakan je la..

Em's Family said...

to me, tak payah lah, bukan kah Allah dah mudahkan kite untuk pakai tudung, so satu bulan dah berape daa boleh jimat tak yah nak sibuk2 nak stim rambut ke, straighten, rebonding ke.. ape ke kan.. sarung je tudung

tapi ni kalau ade bun bun ni, tak ke lame nyer nak proses pakai tudung.. nak menyanggul lagi, nak ttengok tudung tu in position ke tak.. haih macam cara.. tak yah ler.. :)

Nurshahfamily said...

akak pun baru je baca ttg isu yg sama.... dr blog kawan... mmg perlu amk tahu kan...

Fathiyah said...

kak yani,thanks ye share psl ni.saya pon ada bc psl kontroversi ni.tp tak jumpa psl hadis.so bila ada hadis ni, mmg sahih la kan.terang & nyata.tak boleh.

~n0rliza 0thman~ said...

takpela tak up to date pun..
aku selesa pakai tudung dengan style cam skola2 dulu jer.. sempoi =D

Iryani Noor said...

Ash:
sama la kite.. kalu nengok org lain pakai nampak manis jer.. tp malang nyer disebabkan muka ku, ehmmm agak berpetak, so kureng sesuai la pakai selendang mcm nih... ehehehe

Miera:
mcm makcik2 plak pakai bun2 nih kan.. tp skrg nih mmg ramai org pkai tudung mcm tu.. tak tau plak ada nas yg melarang penggunaan tudung dgn rambut tinggi mcm tu...

K.Nur:
ha'ahh.. yani pon baru tau pasal nih.. ye la bab2 agama nie, yani pon tak der la pandai mana.. sekadar nk berkongsi ngan readers kan.. kot2 la derang ada pasang niat nk pakai tudung mcm ni.. at least derang tau bender nie tak leh buat kan..

Iryani Noor said...

Fathi:
hehe ur welcome dear.. akak pon baru tau sebenar nyer.. ader gak pasang niat konon2 nk pakai la mcm nie (tp sanggul nyer rambut real yer =p)... nasib baik la ader org post kt f/book, tu yg copy & terus post kt sini..

Liza:
betul la.. lagi pon xder masa nk lilit tudung bagai.. senang pakai tudung ala2 ariani tu.. sarung jer.. abes citer.. ngehehhe..