Friday, April 23, 2010

:: Giving Birth Experience ::

Yuhooo.. hello hello.. I'm back.... Lama dah tak update pasal diri sendiri.. The truth is kalu mak haku nampak aku duduk kt kerusi nih sambil online, comfirm bising la mulut die.. Banyak nooo la pantang larang die.. Tak bley baca buku la, tengok tv la (anything to do with merenung.. takut nnt mata kabur katanya).. Kalu membasuh tak boleh perah2 la.. Adehhh...

Aight.. so here goes my labor experience..

@ 3.30pm
Baru je post this entry.... Then bangun nak p toile, SUDDENLY ada rasa air panas meleleh kat peha.. "Uik tak kn tak bley tahan kencing sndri kot???". Cepat2 lari masuk toilet and find out air tu warna putih jernih.. "Aiseyy nie air ketuban ker???". Panggil2 mama, tp ruper nyer mama keluar p gunting rambut.. Aiseyy how howw..
Still maintain calm, tarik nafas then call K.Liza nk comfirm kn air ketuban kaler aper n ruper nyer betul la yg keluar tu air ketuban... Terus call mama & Abi...Then dok diam2 dalam bilik and recite Surah Maryam..

@4.00 pm
Off to APSH.. Mama drive macam orang kalut2.. Dah la hujan lebat.. Ahakss.. Cian mama.. Pastu dalam kete makin banyak air ketuban yang keluar... Sungguh tak selesa.

@4.20pm
Reach hospital... daftar...

@4.45 pm
Terus masuk labor room, did CTG, confirm an opening of 3cm!! (perghh time die seluk tu terasa senak.. adehh). Then terus kena induce as air ketuban pecah dulu. Nurse tu cakap, within 24hrs kena keluarkan baby sebab takut ada infection.

@5.30pm
Abah sampai hospital, so mama teman kan abah kat bawah as abah tak boleh masuk labor room. I was left alone and time tu contraction dah start datang.. Tapi still boleh tahan lagi.. Macam senggugut.

@6.00 pm
Abi sampai. By seeing him entering the room, I burst into tears.. Rasa sebak sangat.. Mintak maaf sambil menangis kat dia kalau2 aku banyak sakitkan hati die. He kiss my forehead and bisik, "Org dah lama maafkan Bie". Masih terngiang-ngiang lagi ayat tu. Sungguh, aku rasa terharu sangat. Luv u bie..

@6.15 pm
Mama naik semula to check on me, tapi nurse suruh die balik dulu as die cakap lambat lagi nak bersalin. Most probably pagi baru bersalin. Aku nampak mama berat hati nak tinggalkan aku time tu and aku sendri kalu boleh nak mintak die temankan aku. Tapi sebab tak nak menyusahkan mama, aku suruh die balik. Nanti aper2 Abi akan call.

Then nurse check opening lagi, 4cm dilated already. That time sakit die dh start terasa and tiap kali contraction datang aku menggigil2 tahan sakit. Abi kept on bisikkan selawat & zikir. Then nurse kasi injection (pain killer) and suruh aku inhaled ethonox gas. Time nie dah start mamai.

@12.00am
Contractions kept on coming and pain was at its peak. I was 6cm dilated. Cont struggling... breath-in... breath-out... zikir... Subhanallah, time nie memang tak tertahan rasa sakit and there's a time waktu contraction datang aku hanya mampu cakap..gas..gas.. kat Abi (mintak die letakkan corong gas kat hidung aku sebab aku tak mampu nak bergerak langsung). Skali-skala aku minta Abi air selusuh that he had prepared for me. Come to think of it, I am SO thankful I have such a wonderful husband like him to be by my side during such a trying time. He was basically with me all night long doing the best he could do to take the pain away from me....

@2.00am
Finally 10cm opening. Terus panggil Doctor. Time nie memang rasa nak push sangat tapi aku still tahan, tunggu instruction dari Doc. Then nurse ajar cara2 nak teran, kepala kena tunduk ke arah chest and push macam meneran nak buang air besar. At that time aku leh dengar alunan Al-Quran (Abi cakap tu Surah Maryam) sambil aku dok recite Laillahaillanta. Then here come the pushing part. 1st & 2nd contraction still tak berjaya push. Then sebelum contraction datang semula utk kali ke-3, Dr Ariza suruh Abi kasi aku minum air, and aku minum till the last drop of air selusuh.

@2.17am (10/4/2010)
At 3rd contraction dengan tiga kali push,"Assalamualaikum", kata Doc Ariza and die terus letak Alia on my tummy and she's crying her lung out laud.. Alhamdulillah.. Alia Sofia safely delivered... =D

:: 10mins after she was born =p ::

In terms of name, we decided to name our baby as ‘Alia Sofia’ which means
Alia = Beautiful
Sofia = Wisdom

*source : Name 4 Muslims

12 comments:

alyyani said...

woo,best la hubby penguat semangat kan? lain pulak dgn kes kita. alhamdulillah, lupa rasa sakit tu kan bila baby dah keluar. :)

rDnA said...

congrate..dh jadi mama..comei baby..tp bila bc experience nk deliver tu tetiba rs takut plak nak prgnant

azzamoro said...

same experience with mine. i pun put on gas sebab tak tahan sakit menggila.

then bile baby dah kuar je, terus rase lega gile kan

Nurshahfamily said...

bestnyer hubby ade sebelah .... akak c-zer kompom la hubby tak de... huhuhu... alhamdulillah semua selamat... to get alia sofia yg cute...

Naz said...

hmm..aku pun terasa sebak baca pengalaman ko ni..Tang part maaf2 tu, and tang baby safely delivered. hmm..

congrats, yani. & welcome alia sofia. :)

Mrs. Eeza Herman said...

besar btl pengorbanan dan kesakitan seorang ibu melahirkan anak kan...
bila baca entry u ni, sedih sgt pulak..
congrats ye yani...
baby alia putih melepak mcm u..

ashra said...

''The truth is kalu mak haku nampak aku duduk kt kerusi nih sambil online, comfirm bising la mulut die.. Banyak nooo la pantang larang die.''

samalah mak aku...tp,mak mentua aku kurang pantang sket.hehe.mcm2 pattern.sok turn kita,cane lak ek.keke..

papepun,alhamdulillah.both sihat and hubby pun hepi..

ninieZUERYANNIE said...

yani, sumenye manis bile diingat balik, kan? sedap nama anak ko~~~

Em's Family said...

banyak nyer pantang larang mak ko.. :D[ hows ur parents, sure sofea tu tak sempat duduk dalam katil, ade je orang nak pegang dia

~n0rliza 0thman~ said...

yani, kalau diingat balik sakit yg giler2 tu mmg urgghh...tak sanggup.. tapi bile dah kuar baby, dah tak teringat pulak rasa sakit tu..=D

kak ijan said...

Alhamdulillah...semua dah selamat... tiga kali push Alia dah selamat dilahirkan. Semoga Alia membesar sebagai anak yang solehah... amin :)

mamaelly said...

ngeeeeeeeeee alamak..elly yg dah ada pengalaman bersalin ni pun bila baca entry ni jadi gerun la pulak..waaaaaaaaa