Friday, July 31, 2009

:: Badanku Merenyam Habis ::


Semalam pegi clinic lagi sekali and I was diagnose with measle... Yes.. Demam Campak... Bukan Chickenpox ye kawan-kawan.. Owhh tidak...Abes la kulitss ku yg putih gebu ini (mati la mak perasan). A few of my friend suruh minum air kelapa tapi ada yang cakap kena tunggu semua campak nie keluar habis baru leh minum. So mana satu yang betul ekk?? Any advice??


So here are some info about Measle & Chickenpox.

DEMAM CAMPAK (Measle)

Apa itu demam campak?


Demam campak ( Rubeola ) adalah jangkitan akut pada kanak-kanak disebabkan virus measles. Pesakit demam campak biasanya mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dan disertai ruam pada kulit. Penyakit ini sangat mudah menular kepada orang lain melalui titisan cecair dari mulut dan hidung semasa bercakap, batuk atau bersin.

Bagaimana pun kebanyakan kanak-kanak di Malaysia telah kebal (immun) pada penyakit ini sejak adanya program campak kebangsaan.

Apakah tanda-tanda demam campak?

Antara 10 – 12 hari selepas dijangkiti penyakit, pesakit mula menunjukkkan tanda dan gejala demam campak seperti:

* Demam tinggi
* Batuk, selsema dan sakit tekak
* Mata berair dan sensitif kepada cahaya
* Sakit otot

Dua atau tiga hari kemudian timbul ruam-ruam, bermula dibahagian muka dan kepala kemudian merebak kebahagian badan, tangan dan kaki. Ruam akan kekal selama 4 – 7 hari. Semasa ruam timbul, suhu badan biasanya sangat tinggi.

Demam campak boleh menjangkiti orang lain dalam masa seminggu sebelum timbul ruam sehingga 4 hari selepasnya.

Adakah setiap demam yang disertai ruam merupakan demam campak?

Tidak. Deman campak sering dikelirukan dengan penyakit Rosela Infantum yang disebabkan oleh virus lain tetapi mempunyai ciri-ciri yang sama dengan deman campak melainkan selepas 2–3 hari ruam timbul, demam biasanya akan berkurangan.

Apakah kesan demam campak pada kanak-kanak?

Kebanyakan kanak-kanak yang menghidapi demam campak akan sembuh dengan sempurna. Bagaimana pun kadangkala boleh terjadi komplikasi yang serius terutama golongan yang menghidapi kekurangan zat makanan dan mempunyai imum sistem kekebalan yang rendah.

Antara lain komplikasi yang sering terjadi adalah:

* Jangkitan pada telinga
* Jangkitan paru-paru (Pneumonia )
* Jangkitan pada otak (encephalitis)
* Cirit birit

Kes yang serius boleh berakhir dengan kematian.

Bagi wanita hamil pula, boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran pramatang.

Bagaimana merawat demam campak?

Tiada rawatan yang spesifik tetapi hal-hal berikut dapat mengurangkan gejala :

* Panadol untuk mengurangkan demam
* Hindari cahaya terang kerana ia menyakitkan mata
* Berehat dan minum air yang cukup.

Ruam tidak perlu dirawat kerana ia akan hilang sendiri.

Pesakit dinasihatkan untuk tinggal di rumah supaya tidak menjangkiti orang lain. (4 hari selepas ruam timbul).

Bolehkah demam campak dicegah?

Boleh. Demam campak boleh dicegah melalui pemberian suntikan immunisasi MMR (Measles, Mumps and Rubella) pada usia 12 bulan dan kemudian ketika berumur 7 tahun. MMR adalah vaksin yang selamat. Adalah tanggungjawab ibubapa untuk memastikan anak mereka mendapat immunisasi.

Sekiranya anda terdedah kepada pesakit demam campak sila dapatkan nasihat doktor atau petugas kesihatan.


CACAR AIR (Chikenpox)

Apa itu jangkitan cacar air?


Ini ialah jangkitan biasa yang berlaku di kalangan kanak-kanak yang disebabkan oleh virus. Virus cacar air juga dikenali sebagai virus varicella. Ia adalah virus sama yang menyebabkan kayap. Ia merupakan penyakit yang senang berjangkit dan boleh merebak dari seorang ke seorang. Seseorang yang dijangkiti virus ini akan mengalami demam dan timbul ruam lepuh (blisters). Ianya merebak:

* Melalui udara bila seseorang yang menghidap cacar air itu mengalami batuk atau bersin.

* Dengan menyentuh cecair yang keluar dari lepuh (blister) cacar air.

* Dengan menyentuh benda/permukaan yang dibasahi oleh cecair daripada lepuh tersebut.


Apakah tanda-tanda dan gejala?

Anak anda akan mendapat cacar air 13–17 hari selepas terdedah kepada seseorang yang mengidap cacar air. Cacar air boleh merebak 1–2 hari sebelum ruam kelihatan sehingga semua ruam berkeropeng dan kering. Kebanyakan kanak-kanak mengalami jangkitan yang tidak serius. Namun jangkitan cacar air bagi orang dewasa boleh menjadi lebih serius.

Gejala-gejala :

* Demam, rasa tidak sihat dan letih lima hari sebelum ruam timbul.

* Ruam bermula bintik merah yang kecil dan gatal (seperti jerawat) pada semua badan termasuk mulut. Biasanya ruam bermula di dada dan belakang, kemudian merebak ke muka, kepala, kedua-dua lengan dan kaki.

* Dalam masa 24 jam, ruam-ruam akan kelihatan seperti lepuh air (blister), kemudian pecah, kering dan menjadi keruping (4 -5 hari)

* Bintik-bintik baru akan terus timbul untuk lima hari dan mengambil masa dua minggu untuk hilang.

Biasanya jangkitan cacar air ini menghasilkan pelalian seumur hidup. Walau bagaimanapun, virus ini mungkin bersembunyi dan berulang sebagai kayap (shingles) kepada orang dewasa dan kadang-kadang kepada kanak-kanak.

Apakah komplikasinya?

Biasanya cacar air ialah masalah kesihatan ringan bagi kanak-kanak dan kebanyakannya akan pulih. Walau bagaimanapun, sesetengah orang berisiko mendapat komplikasi yang teruk, iaitu bayi yang baru lahir, orang dewasa dan seseorang yang mempunyai sistem pertahanan badan yang lemah.

Komplikasi lain yang boleh berlaku termasuk:

* Jangkitan kuman pada kulit

* Jangkitan pada darah

* Radang paru-paru

* Keradangan otak

Bagaimana jangkitan cacar air dirawat?

Amnya:

* Elakkan anak anda ke sekolah atau taman asuhan kanak-kanak sehingga ruam menjadi berkerak (lebih kurang tujuh hari daripada permulaan ruam). Jika tidak kemungkinan kawan-kawanya akan turut dijangkiti.

* Ambil ubat paracetamol untuk mengurangkan demam.

* Minum banyak air masak.

* Ambil makanan yang seimbang.

* Sentiasa membasuh tangan.

Untuk rasa gatal:

* Sapu losen kalamine di tempat ruam.

* Mandi dengan kerap dan sabun dengan menggunakan campuran 'baking soda' dengan air suam beberapa kali sehari untuk mengurangkan rasa gatal.

* Potong kuku pendek untuk mengelakkan kecederaan kulit semasa menggaru.

* Ubat antihistamine mungkin diberi oleh doktor jika rasa gatal yang teramat sangat sehingga anak anda tidak dapat tidur.

Ubat antivirus untuk cacar air boleh didapati dan selalunya akan diberi oleh doktor kepada mereka yang berisiko mendapat jangkitan yang teruk, iaitu:

* Berumur 12 tahun ke atas.

* Mengidap penyakit paru-paru yang kronik.

* Mereka yang mempunyai sistem pertahanan badan yang lemah.

* Bayi yang baru lahir.

Bagaimana cacar air boleh dicegah?

* Cacar air boleh dicegah dengan suntikan pelalian. Minta nasihat doktor.

* Jika anda mendapat cacar air, elakkan jangkitan kepada orang lain dengan tidak pergi ke sekolah atau ke tempat kerja sehingga lepuh menjadi kering dan berkerak.

* Seseorang yang berisiko mendapat cacar air yang teruk (bayi yang baru lahir, yang mempunyai sistem pertahanan badan yang lemah, wanita mengandung) yang terdedah kepada seseorang yang mengidap cacar air, mungkin diberi antibodi dalam bentuk immunoglobulin untuk memberi perlindungan segera.

Tip orang lama

Ambil beberapa helai daun pokok semambu yang segar dan tumbukdengan sedikit beras sehingga lumat. Ambil daun yang telah lumat itu dan sapukan ke seluruh badan sehingga rasa miang berkurangan. Ulang jika tidak cukup. Boleh dicampur sedikit air jika terlalu kering.

:: Pokok Semambu ::

2nd Tips

Kalau sudah kena demam campak, perbanyakkan:
  1. Makan hati untuk Vitamin A
  2. Sayur-sayuran hijau dan lobak untuk Karoten B
  3. Jus buah-buahan sitrus
  4. Buah-buahan dan sayur-sayuran untuk Vitamin C
  5. Buah-buahan kering, kekacang dan bebenih untuk tenaga
  6. Minum banyak air


Ini adalah cara untuk mempercepatkan proses penyembuhan. INFO direct from here.

Thursday, July 30, 2009

:: Polka dotss ::


This week was a bit hectic for me... Rushing from office to clinic, from my house back to clinic again.. Brapa kali da nak jemper Dr kt Klinik Idzham tu... Sampai aku bleh tau la schedule Dr2 that works there.

Mula-mula mama ngan Faiz demam. Quite high fever gak la.. Sampai merah-merah muka. After a few days Faiz makin teruk, sampai vomit a few times a day. Got a few advice from Yaya's hubby, Dr Aqsa, and he says that it seems that Faiz kena food poisoning, so rush him to the clinic again. Dr Siti gave him two shots, one for the flu and one more for the diarrhea.. Yesterday my maid plak sakit... Dr Idzham advised her to take blood test and it turn out that she's free from denggi's virus.. Alhamdulillah...

And then tadi lepas mandi I was shock to see red spot on my body.. Owhh no.. What is this???? It was all over my body.. Aaaaaaaaa.... Adeh tetibe rasa macam tgk citer old school plak... Zaman dolu-dolu kan derang suker pakai baju polka dotss.. Ngehehe... (hello mental ke aper ko nihh??).. Mama kata maybe allergic biasa, tp raser nyer tak der plak makan aper-aper yang pelik-pelik hari nie.. Nevermind, will see tomorrow.. kalu makin teruk kena pegi clinic lagi la.. =p.. Hopefully nothing serious..

:: Copyright © medicalpicture GmbH, all rights reserved ::

Diagnosis

An allergy can manifest itself in the form of slight rashes, as well as in life-threatening reactions (anaphylactic allergic reaction). If a patient has shown a reaction to a certain medication (agent or adjuvant), the medication as well as chemically related substances should not be given in the future.


Symptoms
Allergies can cause the following symptoms:
  • Respiratory illnesses (e.g. constant sniffling, nasal polyps, paranasal sinusitis, hay fever, bronchial asthma)
  • Skin irritations (e.g. urticaria, contact eczema, neurodermatitis)
  • Eye problems (e.g. conjunctivitis)
  • Digestive tract problems (e.g. nausea, cramps, diarrhea)
  • Fever (e.g. hay fever)
  • Fatigue and problems concentrating (hypotonia)
  • Insomnia (e.g. house-dust allergy)

Wednesday, July 29, 2009

:: Kita Susahkan Orang, Orang Susahkan Kita Balik ::


*Just to share this info with you all


Apa yang Anda buat akan dibalas dengan tindakan setimpal. Kita senangkan orang, orang senangkan kita balik. Kita susahkan orang, orang susahkan kita balik.

Bahkan, susah kita akan jadi dua kali ganda lebih susah dari susah yang sebelumnya.


Anda, saya dan kita semua hidup dalam komuniti bermasyarakat.

Kita takkan dapat mencapai sesuatu kejayaan tanpa memerlukan pertolongan mereka. Walaupun kita boleh berkata kita berjaya hasil usaha sendiri,

hakikatnya masih ada orang lain terlibat dalam usaha kita. Mereka mungkin merupakan ibu, bapa, abang, adik atau mana-mana ahli keluarga.


Untuk hidup kita jadi ceria, gembira lalu penuh dengan pelbagai macam kegembiraan, senangkan hati orang lain terlebih dahulu.

Senangkan hati mereka, gembirakan mereka tanpa mengharap ganjaran.

Selagi Anda kekalkan sikap begitu, selagi itulah hidup Anda lancar saja, kurang dari segala macam permasalahan. Anggap perbuatan itu sebagai 'tanam saham'.

Satu masa nanti, Anda akan dapat pulangannya.


Doa orang yang kita selalu senangkan hatinya amat mujarab. Getaran tenaga positif yang datang dari mindanya akan membuat hidup Anda penuh dengan keceriaan yang seterusnya menyumbang pada kecemerlangan berpanjangan.


Sebaliknya, jika Anda susahkan orang, doa orang yang Anda susahkan tu dua kali ganda amat mujarab, kerana dia teraniaya oleh perbuatan Anda.

Allah swt cepat memakbulkan doa orang yang teraniaya. Getaran emosi negatif dari mindanya akan mempengaruhi hidup Anda lalu menjadikan hidup Anda haru biru, tak keruan jadinya.


Mulai hari ini, untuk Anda kekal cemerlang, kekal bersemangat jangan pernah lupakan orang disekeliling Anda. Gembirakan hati mereka, senangkan hati mereka seadanya, jangan sampai mereka pula sakit hati dengan Anda kerana kesannya amat bahaya! Ia menurunkan tahap motivasi Anda dengan cepat.


*Insya-Allah... Marilah kita sama2 menyenangkan hati org lain... Jangan jadi macam ada seorang makhluk nie.. I really hate him/her.. Please get out of my sight... Takde keje lain ker?? Asyik menyusah kan orang jer.. Keje pon suker tai chi kat orang lain.. Seriously kekangkadang aku pelik kenapa ko boleh naik pangkat dengan cepat?? Owhh ruper nyer ko baik dengan orang atasan... Tapi keje tak seberapa pon.. Maaf entry ini agak emo.. tapi kengkadang kita kena meluahkan apa yang tersirat di hati.

JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes


Tuesday, July 28, 2009

:: New Family Member ::

Smlm went to K.Wati's house.... Hantar makanan utk our new baby.. Chi Chi a.k.a. suri hati buat Kas... Awwuhhh.. Our darlin Kas dh besar and he needs a lover =p... Ahahahah.. Gatal tau Kas nihh..

Tapi memandang kn Chi Chi is just 2 month old, so terpaksa minta k.Wati jagakan dulu... Kalu tak lemas la kene peluk ngan Kas... Kas tu dh ler besar, Chi Chi nie besar tapak tgn jer and as for that, I bought her Royal Canin... one of the best food you can get in pet's shop.. Dulu time Kas kecik pon Abi kasi die mkn RC gak.. thats why ler badan die tegap.. So my darlin Chi Chi mkn bnyk2 yer.. nnt dh gemok baru mummy amik =p...

now i present to you
..
..
..
*drumroll*
..
..

Pwencess Chi Chi

:: Chi Chi ::

:: 2 months old Chi Chi ::

:: Chi Chi with her mother Chombi ::

:: the food - Royal Canin @ RC (bkn reinforce concrete yer =p) ::

Monday, July 27, 2009

:: Puasa @ diet ::

Hari nie bgn awal sket utk bersahur... yeahh come on bebehh... kalu dpt puasa ari nie tinggal 4hari lg.. insyaAllah =p...

Pastu langsung takbley tido balik... hmmm... Pe nak buat ekk... Browse2 aper yg patut... End up kt sini waktu tgh cari indeks for kalori =p..

Kategori:Kuih Muih
1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori
9. Karipap (sebiji) = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori

Kategori: Lauk Pauk
1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji) = 110 kalori
12. Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori

Kategori: Makanan Rutin
1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori

Kategori: Makanan Segera
1. Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu) = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
5. Burger keju (satu) = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori

Kategori: Buah-buahan
1. Tembikai (sepotong) = 20 kalori
2. Betik (sepotong) = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
4. Durian (5 ulas) = 64 kalori
5. Limau (sebiji) = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
7. Nenas (sepotong) = 59 kalori
8. Epal (sebiji) = 63 kalori
9. Ciku (sebiji) = 44 kalori
10. Mangga (sebiji) = 103 kalori

Kategori: Minuman
1. Minuman berkabonat 1 tin 285g = 120 kal
2. Minuman kotak 250g = 105 kal
3. Susu tepung penuh krim 1 sudu makan = 33 kal
4. Susu tepungtanpa lemak 1 sudu makan = 25 kal
5. Aiskrim 2 skop= 390 kal
6. Susu pekat manis 1 sudu makan = 71 kal
7. Yogurt rendah lemak 1 cawan = 90 kal
8. Mentega 2 sudu teh = 75 kal
9. Keju chedar 1 keping =58 kal

so kalu td mkn maggi agak2 braper kalori tu =p????


Saturday, July 25, 2009

:: Selamah's Reception ::

Just came back from Bangi attending Selamah Wedding... It was a beautiful reception indeed... Lotss of freash flower... I loikee =p.. & her dress... i adore her dress... design by Man Kajang... (Cantik la babe.. akak sker..) Owwhh teringat time kawen dulu =p... Kan Pijot kn.. ehehee

Btw Selamah is one of my bestfwen in SIGS... Balik skolah sker lepak kt rumah die kt Saujana Apartment... Tuition pon sesamer... Lebiuu darlinn.. Then she furthers her studies in Japan... Sgt fluent ckp kanji okehhh (mula2 balik m'sia dh tak berapa reti ckp English.. sbb dh terbiasa ckp bahasa Jepon.. tp skrg dh berabuk balik la) & sesuai sgt la keje ngan Denso sbb owner of that factory org Jepon.. Agak nye kalu bacer komik Doremon pon xyah beli yg dh translate ke BM.. Opsss.. Kantoi.. Ehehehehe.... Sowieee babe..

Went there with my sister, Sha.. Meet up with Pijot + her hubby and baby Hana.. Chomell sgt baby derang.. next month msk sthn.. Pijot is also one of my bstfwen back in SIGS… She was actually my desk mate during form 5.. Hehehe bnyk la activity mengong yg kitorg buat =p.. tiru homework la.. ponteng class la (ader skali kn babe.. time class chemistry... kite nyorok dlm bilik sickbay.. jgn wat2 luper plak =p).. Tido dlm class especially time Math (owhh tu aku je kot.. ahaha).. owhh winduu nyer zaman skolah...

Neway to both luvly newlywed, hope you'll have a blissfully marriage with lotsa beautiful children =p... Enjoy the pic peeps =p..

:: with the newlywed =p ::

:: cium.. jgn xcium =p ::

:: the solemnization ::

:: the reception ::

:: the decorations ::

:: the cute 11 month lil Hana ::

:: the ala-ala photogenic gurls =p ::


p/s : HAppy 1st Anniversary to Iena & Feruz... Moga ikatan perkahwinan korg semakin kukuh dgn kehadiran baby Farisya =p & dimurahkan rezeki... Amin

Friday, July 24, 2009

:: Yaya @ Alamanda =p ::

Tadi ada meeting @ Putrajaya....
Habis around 11.30 am..
Then trus p Alamanda to meet Yaya..
Haven't meet her for 8mnth...
Last skali pon during her weeding day on Dec last year
And now she's 8mnth pregg..
chomelll....
bln dpn bersalin amik 8 Sept ekk =p...
bior baby ko sama b'day ngan aku.. ngehehe...
bleh aku panggil die Bam Jr =p...
btw jadi ke nak wat msk2 kt umah ko ujung minggu nih??
*wink wink*

:: classic ::
:: Yaya's cute bump =p ::

Wednesday, July 22, 2009

:: New world ::

tgh browse gambar2 lama....
terjumper gambar nih...
this pic was taken on my 21th b'day
ahahah time nie 3rd year kt UTM...
masing2 comott lg...
winduu arr kt korg...


Alhamdulillah, dh kawennn dh smer...
tetiber je nk upload gambar my housemate nyer wedding....

dimulakan dgn
Eliz & Ham
Tarikh : 26 May 2007
Tempat : Dewan Taman U, Skudai
Tempoh perkenalan : 10yrs ++
(dh mmg wajib kawen lewww =p)






Next was
Iena & Feruz
Tarikh : 25 Julai 2008
Tempat : Klang
Tempoh perkenalan : 3 yrs
(pas grad je trus tangkap cintan.. pelik btul, time blaja xder plak feeling2.. ahaksss =p)



Next
Ashra & Enawar
Tarikh : 16 August 2008
Tempat : BBU, JB
Tempoh perkenalan : 7 yrs ++




Next
Osya & Jai
Tarikh : 18 October 2007 (one day earlier from mine =p)

Tempat : Maran, Pahang

Tempoh perkenalan : 5yrs ++




Last skali
Yaya & Aqsa
Tarikh : 5 December 2008

Tempat : Bkt Jelutung, Shah Alam
Tempoh perkenalan : < 1yr




*********************************************************